Stimuleringsprogramma Preventieve & Integrale Aanpak Dyslexie & Hulpmiddelen Onderwijs (een pakkendere naam volgt nog)

Recent heeft OCW een subsidie (voor 4 jaar) verstrekt met als doel scholen beter in staat te stellen om systematisch te kunnen werken aan preventie en het op integrale en effectieve manier aanpakken van laaggeletterdheid, leesproblemen en dyslexie. Dit in samenwerking met ouders, zorgverleners, besturen, samenwerkingsverbanden en beleidsorganen.

De stuurgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van Expertisecentrum Nederlands, NKD, Oudervereniging Balans, SDN, LBRT, LBBO en Netwerk LPO is zich er terdege van bewust dat dit een unieke kans is om daadwerkelijk verbeteringen te verwezenlijken. Zij hebben daarbij de hulp ingeroepen van diverse personen en instanties die zich met dyslexie bezig houden. Begin maart heeft een denktankdag in Amersfoort plaatsgevonden.

Het doel van de dag was elkaar informeren, ontmoeten, sparren, ervaringen uitwisselen teneinde een zo goed mogelijke startpositie te hebben om dit programma in onderlinge samenwerking met succes verder in te vullen en uit te voeren.

Met de ideeën (in én out of the box), adviezen, ervaringen, reacties, bronnen en diverse netwerken, hoopt de stuurgroep verder te komen dan we zouden komen als we nu ‘gewoon’ aan de slag zouden gaan. Ook hoopt de stuurgroep op deze manier meer draagvlak te verkrijgen

2 gedachten over “Stimuleringsprogramma Preventieve & Integrale Aanpak Dyslexie & Hulpmiddelen Onderwijs (een pakkendere naam volgt nog)

  1. Stel dyslexiesoftware (net zoals in België) gratis ter beschikking van leerlingen met dyslexie verklaring. Nu moet je wachten op de goodwill van een school of zelf investeren.

  2. Kinderen van ouder(s),die dyslectsch zijn hebben veel kans op dyslexie. Dyslexie ontwikkelt zich in de jaren dat het kind leert spreektaal te gebruiken. Preventie houdt in dat in die periode vanaf twee jaar de ontwikkeling wordt gestimuleerd. lees “kinderen van dyslectische ouders”concept

Een reactie plaatsen